Tento web je vytvořen v rámci projektu do předmětu Informatika pro ekonomy II. Všechny použité textové i grafické prvky jsou buď řádně ocitovány, nebo jsem jejich autorem.

Nový Ford Mustang Fastback

Ztělesnění ducha modelu Mustang v nové ultramoderní formě: dlouhá sešikmená kapota Fastbacku snižuje aerodynamický odpor a pomáhá vozu zdolávat proudění vzduchu. Přední spoilery zvyšují přítlak a díky tomu si můžete vynikající výkon nového Fordu Mustang skutečně užít.

Osobitý design předních a zadních světel spolu s dalšími charakteristickými vlastnostmi vás nenechají na pochybách, s kým máte tu čest. Sofistikované technologie jsou navrženy tak, aby umocňovaly váš zážitek za volantem. Toto je sportovní vůz bezvýhradně zaměřený na řidiče.

Chceš vědět více? klikni zde.

Těžké začátky

Když Craig Breedlove dosahuje v roce 1964 rychlosti 846,942 km/h, je prvním, kdo na zemi překročil hranici 800 km/h. Bylo to ve stejném roce, kdy byl v Mladé Boleslavi dokončen nový závod, z něhož záhy začaly sjíždět první vozy Škoda 1000 MB. A v dubnu téhož roku byl na New Yorském veletrhu světu představen Ford Mustang. Jeho příchod má navždy změnit chápání pojmu GT neboli GrandTurismo.

Na začátku šedesátých let, v době vzestupu ekonomiky za Kennedyho vlády, začala v hierarchii koncernu Ford Motor Company stoupat hvězda ambiciózního inženýra jménem Lee Iacocca, který si svým temperamentem a výřečností dokázal získat náklonnost lidí ve svém okolí. Nebylo to pro Ford zrovna lehké období - dříve úspěšný šestiválcový Falcon přicházel o zákazníky, jeho největší konkurent GM navýšil v letech 1959 až 1963 svůj tržní podíl z 41 procent na 57 procent. Jeho Chevrolet Corvair byl i přes svojí problematickou konstrukci s motorem vzadu oblíbený a Iacoccovi se do rukou dostaly špionážní snímky nové varianty Corvairu se jménem Monza. Bylo mu jasné, že je třeba okamžitě jednat. Pro uvedení dalšího modelu Fordu hovořil momentální ekonomický vzestup země a, jak si Iacocca chytře spočítal, také fakt, že právě dospívá početně silná generace mladých lidí z poválečného populačního boomu. Vždy patřil mezi ty, kteří věnovali maximální pozornost důkladnému marketingovému průzkumu a označení skupiny typických zákazníků. Dospěl k závěru, že nový Ford musí být levnější verzí Thunderbirdu pro pracující dívku.

První prototypy Mustangu byly hotovy v roce 1962. Byly to dvoumístné otevřené vozy s motorem před zadní nápravou a krytými světlomety. Iacoccovi se auto líbilo, bylo mu však jasné, že se takový vůz nebude prodávat ve větších počtech. Navíc většina vedoucích pracovníků příliš nepřála dalšímu dobrodružství s uváděním nového auta. O to větší vzrušení však panovalo mezi zaměstnanci. Šéfnávrhář nákladních vozů Joe Oros spolu s plánovačem výroby Danem Freyem téměř tajně postavili prototyp odpovídající jejich představám o novém autě podle Iacoccova receptu. Podařilo se jim využít kompletní pohonnou jednotku včetně náprav i palubní desky z běžného Falconu, čímž výrazně snížili výrobní náklady. Když se s prototypem seznámil Lee Iacocca, byl nadšen. Vyvinul maximální diplomatické úsilí a přes zjevnou nechuť riskovat dokázal přemluvit i Henryho Forda II., aby se schválením projektu souhlasil. Ten nakonec vedoucím pracovníkům shromážděným okolo makety nového auta oznámil „Pánové, já tu zatracenou věc schválím, abych se vás zbavil, ale musíte ji prodat. Jde o vaše krky.”

A tak se zrodil slavný Mustang. Po dlouhých dohadech nakonec dostal jméno převzaté z dvoumístného prototypu, které zároveň odkazovalo na označení jedněch z nejlepších stíhacích letounů závěru druhé světové války. Je zřejmé, že přes všeobecně uznávanou teorii jsou nakonec pravým otcem auta nikoli geniální Lee Iacocca, ale designér nákladních aut Oros s plánovačem Freyem. 17. dubna 1964 byl Mustang představen veřejnosti. Jeho tvůrci se v nejvyšší možné míře nechali poučit z potíží s předchozími modely, takže v den svého uvedení byly předváděcí Mustangy u každého z 8160 fordových amerických dealerů. Zahájení prodeje rozpoutalo hotové šílenství.