Základní informace


Co jsou to E-sporty

Názvem E-sporty nebo Progaming se označuje soutěžní hraní PC nebo konzolových her. V poslední době toto zápolení zažívá velký rozmach. O tom svědčí například odhad počtu diváků E-sportů, který by měl v roce 2015 dosahovat zhruba 200 milionů lidí po celém světě. Dalším důkazem rozmachu jsou obrovské peníze, o které se v turnajích hraje. V turnaji The International 5 ve hře Dota 2 se hrálo o více než 18 milionů dolarů, tedy zhruba o 430 milionů Kč. Aktuálně nejoblíbenějšími hrami v E-sportech jsou League of Legends, Dota 2, Counter-Strike, Starcraft 2 a Hearthstone. Další hry na sebe nenechají dlouho čekat a budou se snažit zaběhlým titulům šlapat na paty. S rozvojem E-sportů samotných se rozrůstají i další odvětví jako například online streamování profesionálních zápasů (především na twitch.tv) nebo také kurzové sázení na největší turnaje. Sázet na E-sporty lze už i v ČR a to především v Tipsportu a Chanci. Na tomto blogu se chci věnovat analýze E-sportů, především hry Dota 2.

{Zdroj}


Převálcují e-sporty tradiční sporty?

Autor: Drahomír Kvasnička

Na přelomu července a srpna se uskutečnil ve Spojených státech turnaj, který potvrdil směrování sportovního světa do nové éry. V Seattlu se střetlo 16 nejlepších týmů z celé planety ve hře Dota 2. Bojovalo se o prize money ve výši 18,5 milionů dolarů, souboje vysílala v přímém přenosu televize ESPN a sledovalo je několik milionů diváků.
Každým rokem se koná na celém světě stále víc a stále větších turnajů, v nichž se točí víc peněz. Vytrvalý růst e-sportů potvrzuje, že nejde jen o výstřelek. Nabízí se tedy otázka, zda mají potenciál, aby jednou převálcovaly tradiční sporty.

{Zdroj}


Klady a zápory hraní na počítači

Hraní her je především zábava. Proto i mezi největší plusy počítačových her patří skutečnost, že jsou velmi zábavné a dokážou nám zpříjemnit čas na dlouhé hodiny a dny. Moderní hry online navíc procvičují naše logické myšlení a postřeh (například hry na hledání rozdílů s detektivní zápletkou, apod.) nebo nás učí strategii a taktice (moderní strategické a RPG hry). Nelze opomenout ani skutečnost, že s pomocí počítačových her se můžeme naučit i angličtinu (většina her totiž bývá namluvena v angličtině a pokud je hrajeme v originální verzi, mohou se stát dobrým pomocníkem na cestě ke zvýšení vzdělání) nebo matematiku (existují speciální hry zaměřené na procvičování základních početních operací, s jejichž pomocí se dá matematika naučit opravdu zábavnou formou. S pomocí některých her lze například zvládnout noty nebo se naučit anglická či francouzská slovíčka.

Stejně jako existují dobré důvody proč hrát počítačové hry, existují i rizika počítačového hraní. Mezi ta největší patří závislost. Jak se říká „všeho moc škodí“, a pokud se necháme hrou příliš pohltit a hrajeme často do pozdních nočních hodin, měli bychom se nad sebou zamyslet. Zničit si vlastní zdraví kvůli hraní není rozhodně nic, o co bychom se měli pokoušet. Stejně tak není dobré hrát počítačové hry na úkor přípravy do školy. Druhou nevýhodou hraní počítačových her je skutečnost, že hraní není zadarmo a hry je většinou nutné si buď koupit jako krabicovou verzi nebo platit za hraní či vybavení určité poplatky. To je případ například her na Facebooku nebo moderních online her, kde se člověk často nechá nalákat na hraní zdarma, aby pak zjistil, že bez placeného brnění nebo zbraně se prostě nedostane z místa.

{Zdroj}

Zajímavosti


Sázení na zápasy

Kromě klasických sportů si už můžete vsadit také na e-sporty neboli online hry. Průkopníky jsou hry Starcraft II, DotA 2 a LoL. Zájem o sázení na toto odvětví roste a podle posledních zpráv jej do nabídky po vzoru sázkovky Pinnacle zařadí více sázkových kanceláří.

Ačkoliv mají sázky na tyto „sporty“ stoupavý trend, nikde je zatím v příliš velkém měřítku nenajdeme. Sází se spíše pouze na velké ligy a turnaje ve hrách Starcraft II, Defense of the Ancients 2 (DotA 2) a League of Legends (LoL).

Sázení na e-sporty má své plusy i mínusy. Negativem je to, že sázkaři zatím nemají k dispozici příliš široký výběr sázkových událostí. Výhodou je naopak to, že většina zápasů je dostupná na bezplatných streamech a také to, že se jedná o nové a (z hlediska sázení) poměrně neprozkoumané odvětví, díky čemuž je jasné, že bookmakeři netřímají otěže v rukou tak pevně jako u klasických sportů.

graf

{Zdroj}



Mediální pokrytí

Hlavním médiem pro zprostředkování reportáží z elektronického sportu je internet. Toto médium lze rozdělit do několika kategorií.

Hlavní roli plní velké komunitní webové stránky, které sdružují komunity nejvíce hraných počítačových her. Redaktoři zde publikují reportáže z jednotlivých turnajů a dalších soutěží, informují o přestupech hráčů mezi týmy nebo zpracovávají recenze vybraných hardwarových periferií určené ryze pro počítačové hráče.

Další kategorii tvoří stránky pořadatelů jednotlivých soutěží. Je nutné si uvědomit, že účast v turnajích probíhá převážně přes internet, proto i registrace do většiny turnajů je prováděna skrze stránky jejich pořadatelů.

Třetí částí mohou být webové stránky jednotlivých hráčů, týmů nebo celých multiherních organizací, které informují své fanoušky o dosažených úspěších, změnách a v neposledním případě tvoří základ pro prezentaci jejich partnerů.

{Zdroj}


„Tento web je vytvořen v rámci projektu do předmětu Informatika pro ekonomy II. Všechny použité textové i grafické prvky jsou buď řádně ocitovány, nebo jsem jejich autorem.“