O paleo


Co je paleo dieta?

Paleolitická strava je jedna z nejzajímavějších diet posledních let. Ačkoliv je to nový druh stravování, je založena na stravovacích návycích našich nejstarších předků, "lovců-sběračů" z období paleolitu, což bylo vůbec nejdelší období v lidských dějinách. Paleolitičtí lidé se živili lovem divokých zvířat (ryby, ptáci, koně, jeleni, lesní sloni, bizoni a jiní tuři) a sběrem jedlých rostlin (zrna různých druhů, kořínky, plody, ale také vejce, hmyz a malí plazi). Filozofie paleo diety je v podstatě velmi jednoduchá: konzumovat potraviny, pro které bylo lidské tělo vyvinuto. Paleolit trval 2 - 3 miliony let. Za posledních několik tisíc let se lidské geny nestihly změnit, zatímco naše stravovací návyky ano. Se vznikem zemědělství přibyly do našeho jídelníčku potraviny, které jsou pro náš metabolismus nevhodné. Patří sem například mléko, luštěniny, obilniny, rafinované oleje a cukry. Paleo dieta je založena na konzumaci ovoce, zeleniny, libového masa, ryb, mořských plodů a ořechů. Vede ke zvýšení výkonnosti a zlepšení celkového zdravotního stavu. V žádném případě není zaměřena na úbytek váhy, ačkoliv k němu u většiny stejně dojde.

Paleolitičtí lidé neznali artitidu, cukrovku, vysoký krevní tlak, onemocnění srdce, mrtvice, deprese, schizofrenii, rakovinu ani akné nebo obezitu. Civilizační choroby přišly právě se vznikem zemědělství. Díky paleo dietě můžete předejít mnoha chronickým a degenerativním chorobám, které vznikly v důsledku nesouladu naši genetické výbavy a našeho životního stylu. Paleolit nebyl pouze o přirozené stravě, ale především o fyzické aktivitě, která byla v souladu s příjmem potravy. Zátěž našich předků byla extrémní, například při lovu divoké zvěře. Každý den ušli v průměru 19 km, což bylo doplněno výbušnými činnostmi a rychlým během, když byla spatřena kořist. Aby byl tedy účinek stoprocentní, je vhodné zařadit do každodenního života také paleo trénink, který je zaměřený na celkovou kondici, sílu, rychlost, výbušnost a ohebnost. Kombinací paleo diety a paleo tréninku dosáhnete pevné postavy a s největší pravděpodobností také zhubnete. Díky vhodné stravě se zbavíte kožních onemocnění, jako je například akné. Budete se cítit lépe a sebevědomě.

Tabulky paleo potravin


zelená - konzumace bez výhrad oranžová - konzumace v omezeném množství červená - není povoleno

Zelenina

listová saláty špenátchřestpolníčekrukola
koštálová zelí kapusta květákbrokolicerůžičková kapusta
plodová rajče lilekpaprikabatátybrambory
tykvovité okurek cuketadýně
kořenová červená řepa mrkevcelerředkevpetrželekřen
cibuloviny cibule česnekporek
ostatní artyčok bambusčekankačerný kořenrebarboramořské řasyhouby

Ovoce, ořechy a suché plody

ovoce bobuletřešně citrusyjablkahruškyjahodabroskevbanán
melounyfíky kiwihroznové vínokdoulenektarinameruňkasušené ovoce
ořechy makadam mandlelískové ořechyvlašské ořechypistácieparakešu
suché plody len kokoschiadýněslunečnicesezam

Maso, vnitřnosti, ryby, mořské plody, vejce

maso vepřovéhovězí drůbežískopovékráličízvěřina
ryby a mořské plody losos makrelasardinkatuňákkrevetychobotnicekrabí tyčinky
vnitřnosti játra ledvinysrdcežaludekplícemozek slezina
vejce slepičí křepelčípštrosíbažantí

Oleje, koření, dochucovadla

OlejeKořeníDochucovadla
olivovýsůldomácí majonéza
kokosovýkořenící směsykečup&hořčice
sezamovýčerstvé bylinkyocty
slunečnicovýsušené bylinkyumělá sladidla
palmovýtřtinový a rafinovaný cukr

Zdroj